مقایسه موسیقی بیرونی و کناری غزلهای هوشنگ ابتهاج (سایه) و حسین منزوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده محسن عین آبادی
- استاد راهنما محمد امیر مشهدی عبدالله واثق عباسی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
شعر از عناصرِ سازنده ای برخوردار است که از مهمترین آن عناصرِ سازنده، موسیقی بیرونی و موسیقیِ کناری است. موسیقیِ بیرونی یا وزن، علاوه بر اینکه لذّتِ موسیقایی را در خواننده ایجاد می کند، کلمات را به گونه ای خاص برجسته و نمایان می سازد و با منظم کردنِ میزان ضربه ها و جنبش ها یاری می رساند که خواننده شعر را سریعتر و آسانتر درک و حفظ کند تا پیام شعر و شاعر در روح و جانِ مخاطب تأثیر گذارد، امّا این امر در صورتی به اوجِ خویش می رسد و نمایان می شود که محتوا و مضمونِ مورد نظرِ شاعر نیز با موسیقیِ برگزیده شده، هماهنگ باشد تا میزانِ تأثیرگذاریِ شعر افزون یابد. منظور از موسیقیِ کناری نیز تناسب هایی است که در بخش هایِ مختلفِ ابیاتِ یک شعر، به ویژه پایانِ مصراع، و پایانِ بیت ظاهر می شود و بارزترینِ نمونه هایِ موسیقیِ کناری نیز قافیه و ردیف می باشد. وجود قافیه، به دلیلِ تأثیرِ موسیقایی و ایجاد وحدتِ شکل، همیشه از ضروریّاتِ شعر بوده و مکمّلِ وزن محسوب می شود. وجود این عنصر، شعر را خوش آهنگ تر و خوش نوازتر می کند. علاوه بر این، قافیه فکر و احساس شاعر را سامان می دهد و از طریقِ کلماتِ هماهنگ و آهنگِ کلمات، مفهوم را به خواننده و شنونده القا می کند. همچنین یادگیریِ شعر را آسان می سازد و در حقیقت، باعثِ التذاذ هر چه بیشترِ مخاطب از شعر می گردد. ردیف نیز کامل کننده یِ قافیه و به همراهِ آن مکمّلِ شعر می باشد. بی گمان هوشنگ ابتهاج و حسینِ منزوی از شاعران توانا در زمینه ی غزل و شعرِ معاصر می باشند. این پژوهش به مقایسه یِ موسیقیِ بیرونی و کناریِ غزلهایِ این دو شاعرِ غزل سرا پرداخته است. تنوّعِ وزنها در غزل هایِ منزوی بیش از 2 برابرِ غزل هایِ سایه می باشد، با این حال هر دو شاعر، بیشترین غزلهایِ خویش را بر وزنهایِ جویباری و نرم و سنگین سروده اند که از اندوهِ درونیِ شاعران حکایت دارد. هجایِ c?c (صامت + مصوّتِ بلند + صامت) بیشترینِ بسامد هجایِ قافیه را در غزلهایِ سایه و منزوی به خویش اختصاص داده است که نشان از قافیه هایِ آهنگینِ غزلهایِ هر دو شاعر می باشد. ردیفِ غزلهایِ مردّفِ دو شاعر نیز از دیدگاه هایِ مختلفی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. واژگانی کلیدی: شعر معاصر، سایه (ابتهاج)، منزوی، وزن، محتوا، قافیه، ردیف.
منابع مشابه
بر پلکان شعر سایه(بررسی موسیقی بیرونی در شعر هوشنگ ابتهاج)
چکیده:هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه)، از جمله شاعران برجستهی معاصر است. که آشنایی او با علم موسیقی موجب گردیده، توجه ویژهای به موسیقی شعر خویش داشته باشد. به گونهای که میتوان موسیقیِ شعر سایه را، ستون فقرات شعر او دانست.از مهمترین جلوههای موسیقی شعر سایه میتوان به موسیقی بیرونی مندرج در شعر او اشاره کرد. از آنجا که موسیقی بیرونی دربرگیرندهی بحر و وزن در شعر است و نیز دقت فراوان سایه در انتخاب...
متن کاملبر پلکان شعر سایه(بررسی موسیقی بیرونی در شعر هوشنگ ابتهاج)
چکیده:هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه)، از جمله شاعران برجسته ی معاصر است. که آشنایی او با علم موسیقی موجب گردیده، توجه ویژه ا ی به موسیقی شعر خویش داشته باشد. به گونه ای که می توان موسیقیِ شعر سایه را، ستون فقرات شعر او دانست.از مهم ترین جلوه های موسیقی شعر سایه می توان به موسیقی بیرونی مندرج در شعر او اشاره کرد. از آن جا که موسیقی بیرونی دربرگیرنده ی بحر و وزن در شعر است و نیز دقت فراوان سایه در انتخاب...
متن کاملسایه حافظ در غزل های سایه (هوشنگ ابتهاج)
از قرن هفتم و هشتم (ه.ق) که دوران طلائی غزل فارسی است، شاعری را نمی توان یافت که در سرودن غزل تحت تأثیر آن دوره نبوده باشد. غزل در دوره ی معاصر نیزکم وبیش متأثر از همان دوره است. بررسی غزل های امیر هوشنگ ابتهاج (هـ ا. سایه) که از غزل سرایان بنام روزگار ماست از جهت تأثیرپذیری از حافظ موضوع این مقاله است. این بررسی از چند جنبه صورت گرفته است: ا- تأثیر ترکیبات و عبارات حافظ در غزل سایه 2- تأثیر مض...
متن کاملهوشنگ ابتهاج در سایه ی سبک ویژه ی غزلیات شمس
چکیده یکی از شاعرانی که در شکل گیری صورت و محتوا و بخصوص موسیقی شعر هوشنگ ابتهاج نقش فراوانی داشته است مولانا جلال الدین بلخی است . در این مقاله سعی بر آن است که شیوه های گوناگون بهره ی ابتهاج از غزلیات مولانا بررسی شود . از مهمترین اشکال بهره ی ابتهاج از شعر مولانا می توان استفاده از دایره ی واژگان مولانا ، استفاده از ویژگی های زبانی شعر مولانا، الهام از موسیقی خاص شعر مولوی در ساخت موس...
متن کاملبازتاب مفاهیم عرفانی واخلاقی درشعر هوشنگ ابتهاج (ه. ا. سایه)
در این مقاله برآنیم تا به بررسی جایگاه سخنان عارفانه ومفاهیم اخلاقی در اشعار هوشنگ ابتهاج (1306) بپردازیم. انسان کامل ازنظر ابتهاج آن عاشقی است که به تعبیر او ایمان خلیلی دارد. از مرگ نمیهراسد و در بلای عشق وپیمانی که روز الست با او بسته اند، ثابت قدم وصبور باشد. تجلّی خداوند متعال در همة پدیده ها ودریافت اسم اعظم در هر موجودی، نکته ای است که در سخنان ابتهاج یافت می شود. این گفته نشان دهندة آ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023